Typing Ostrava 2008
Poslední soutěž školního roku 2007/2008
Jen co se z Ostravy rozjeli účastníci druhé části celostátní pohárové soutěže pro studenty I. ročníků středních škol, začali přijíždět další hosté – vedle šesti soutěžících ve věkové kategorii junior z Polska dva junioři a dva žáci z Obchodní akademie Košice. S nimi si své kvality porovnali studenti čtyř ostravských středních škol.
Hlavní tíhu organizace nesla trojice vyučujících Obchodní akademie pod obětavým vedením Hedvigy Pabjanové.
37 soutěžících v učebnách výpočetní techniky Obchodní akademie Ostrava – Mariánské Hory absolvovalo pod taktovkou Heleny Matouškové osvědčený program ZAV mezinárodního tréninku pro psaní na počítači, obsahem vlastní soutěže byly tři desetiminutové opisy – s penalizací 10 a 100 při opisu z obrazovky a s penalizací 50 při opisu z papírové předlohy.
Ve věkové kategorii žáků vyhrála domácí studentka Lucie Nápravníková. Výborné výkony z úterní specializované soutěže pro studenty prvních ročníků českých středních škol dále zlepšila a rázem se stala významnou adeptkou sestavy reprezentace naší republiky pro příští světový šampionát (srpen 2009 v Pekingu).
Vítězkou věkové kategorie junior (17 – 20 let) se rovněž stala domácí studentka Lucie Jarolímová, která těsně porazila i favorizovaného zkušeného polského reprezentanta Krystiana Wawrzynka, který soutěž ovšem statečně absolvoval i s pošramoceným palcem levé ruky.
Mezi nezapomenutelné ostravské vzpomínky se podle ohlasů zahraničních hostů zařadila návštěva Hornického muzea, při níž dokonce polská pedagožka Anna Gryń zvládla náročnou testovací dráhu důlních záchranářů.
Vedle tradiční výměny zkušeností mezi vyučujícími ze tří zemí se významným pedagogickým přínosem stala hodinová přednáška pracovnice Pedagogicko-psychologické poradny Tychy, paní Anny Gryń. Úvodem popsala zkušenost s několika dyslektiky, návštěvníky poradny, kteří byli žáky střední školy v Tychach se zavedenou programovanou výukou ZAV. Sledovala její pozitivní vliv na snižování dopadů dyslexie a postupně v této souvislosti jmenovala ty druhy cvičení zařazených do výuky ZAV, jejichž vznik usnadnily konzultace s čelným psychologem Pavlem Říčanem již v šedesátých letech, kdy se metoda začínala vyvíjet. Konkrétně zmínila psaní zprava doleva, opis jednotlivých písmen a další prvky z fáze transformace.
Spojení se spoluautorkou polské verze ZAV, předsedkyní Interinfo Polska a vyučující Zespólu śkol Nr 2 v Tychach, paní Teresou Wawrzynek, pak umožnilo realizovat sérii přednášek, zaměřených na kineziologii jako prostředek snižování stresu, zvýšení kvality odpočinku, schopnosti koncentrace. Její nesmírně zajímavou přednášku v polském jazyce včetně praktických ukázek čtyř skupin cviků desítka vyučujících s nadšením absolvovala. Paní Gryń přislíbila i její zopakování v učitelském studiu, připravujícím české pedagogy na vedení programované výuky ZAV.
Mezi absolventy Obchodní akademie Ostrava-Mariánské Hory, kteří na svoji školu nejen vzpomínají s vděčností, když prakticky využívají vědomostí v ní nabytých, ale kteří se do ní také rádi vracejí s nabídkou pomoci, patří i pan Brian Polovinčák, jehož vývojový tým vytvořil registrační a informační portál k soutěži a ochotně v průběhu celé akce pomáhal.
* * *
Vysoce akční týden v Ostravě skončil s tím, že za rok budou nejlepší studenti v záznamu a zpracování textů ve smyslu úrovně jejich znalostí měřitelné pravidly státní zkoušky ze zpracování textů pozváni opět do Ostravy k soutěži rozšířené o další praxí vyžadované prvky. K soutěži, jejíž základy obětaví pedagogové ze Základní školy Kosmonautů a Obchodní akademie Mariánské Hory za podpory vedení obou škol i představitelů města v těchto dnech úspěšně založili.
zav